Konopný olej je naozaj výnimočný!

Konopný olej má najvyšší obsah polynenasýtených mastných kyselín (PUFA) medzi rastlinnými olejmi. A nie len to. Prečítajte si viac o unikátnom zložení konopného oleja...

 

1/Najvyšší obsah polynenasýtených mastných kyselín Omega-6 a Omega-3 (PUFA) medzi rastlinnými olejmi

Konopný olej obsahuje až 80% polynenasýtených mastných kyselín (PUFA), čo zaraďuje konopný olej na absolútnu špičku medzi rastlinnými olejmi. Pre porovnanie druhý - slnečnicový olej obsahuje 70%, sójový 60%, repkový 30% a olivový 10%. PUFA tvoria hlavne jediné dve esenciálne mastné kyseliny ALA (kyselina alfa-linolénová) a LA (kyselina linolová), ktoré sú nevyhnutné pre základné funkcie ľudského organizmu a naše telo si ich nedokáže samo vyrobiť, jediným zdrojom sa tak stáva naša strava. Čo je však pri olejoch z vysokým obsahom PUFA kľúčové, je ich vyvážený pomer, ktorý zabezpečí ich dokonalé využitie v našom organizme.

 

2/Ideálny pomer Omega-6 a Omega-3 polynenasýtenych mastných kyselín jedine v konopnom oleji

Konopný olej obsahuje Omega-6 a Omega-3 polynenasýtené mastné kyseliny v ideálne vyváženom pomere 2:1 až 3:1 pre ľudský organizmus. Týmto výnimočným pomerom nedisponuje žiadny jedlý rastlinný olej, takže konopný olej je oprávnene klasifikovaný ako najhodnotnejší zdroj Omega-6 a Omega-3 polynenasýtených mastných kyselín vôbec. Pre porovnanie v slnečnicovom oleji je tento pomer 70:1, v olivovom 10:1, v sójovom 8:1, v repkovom 2:1 a v ľanovom dokonca 1:4. Podľa súčasných štúdií a napríklad aj odporučení WHO je pomer približne 2:1 až 3:1 pre ľudský organizmus kľúčový, v konečnom dôsledku dôležitejší ako množstvo, pretože pri tomto pomere dochádza k dokonalému využitiu a distribúcii esenciálnych mastných kyselín v ľudskom organizme. Nevyvážený pomer Omega-6 a Omega-3, najčastejšie prebytok Omega-6 kyselín má za následok ich ukladanie vo forme tuku, vznik nežiadúcich metabolidov a v konečnom dôsledku vedie k základným príčinám mnohých civilizačných ochorení. Z toho vyplýva, že napr. slnečnicový olej je napriek vysokému obsahu polynenasýtených mastných kyselín pre našu výživu nevhodný.

 

3/Konopný olej je extra hodnotným zdrojom PUFA mastných kyselín GLA a SDA

Konopný olej obsahuje aj špeciálnu Omega-3 kyselinu SDA (kyselina stearidonová) a Omega-6 kyselinu GLA (kyselina gama-linolénová) a to ako jediný medzi bežnými jedlými rastlinnými olejmi. Väčšina rastlinných olejov ju neobsahuje vôbec, ako napríklad olivový olej, vo väčšom množstve ako konopný olej obsahujú GLA jedine špeciálne oleje ako olej púpalkový a borákový. Obidva tieto oleje však vďaka nevyváženému pomeru mastných kyselín brzdia ich metabolizmus v organizme a preto je využitie GLA z týchto zdrojov diskutabilné a z dlhodobého hľadiska nevhodné.

Výnimočná kombinácia GLA spolu s ostatnými Omega-3 a Omega-6 (SDA a esenciálnymi ALA, LA) mastnými kyselinami v konopnom oleji má silný protizápalový účinok, lieči kardioviskulárne ochorenia a ochorenia srdcového svalu, napomáha zlepšovať stavy cukrovky, redukuje hmotnosť, stimuluje nervový systém a je vysokoúčinná pri liečbe neurodermatitíd resp. atopických ekzémov, lupienke, akné a pod.


4/Konopný olej je hodnotným zdrojom bioaktívnych fytosterolov, chlorofylu a tokoferolov (vitamínu E)

Konopný olej charakteristický zelenou farbou obsahuje vysoké množstvo chlorofylu, známeho svojimi hojacimi, antibakteriálnymi, antiradiačnými a chemoprotektívnymi účinkami.

Fytosteroly majú aktívny vplyv na obsah cholesterolu v krvi. Dokážu vynikajúco regulovať jeho hladinu - jednoducho ho nahradia. Porovnateľné množstvo ako konopný olej obsahuje napríklad sójový olej, naopak repkový, slnečnicový a olivový približne 2x menej.

Konopný olej obsahuje až do 100-150mg bioaktívnych tokoferolov (vitamínu E) na 100g oleja, a to vo forme gama-tokoferolu, ktorý je na rozdiel od bežného vitamínu E napr. vo výživových doplnkoch mnohokrát účinnejší. Využitie vitamínu E je závislé na prítomnosti nenasýtených mastných kyselín (je rozpustný v tukoch), preto je veľmi výhodné ho získavať práve v oleji. 


5/Konopný olej je vhodný na dlhodobé užívanie a každodenné použitie, je chutný, výživný a veľmi zdravý.

V porovnaní so špeciálnymi zdrojmi GLA alebo Omega 3 kyselín a pod., nehrozia žiadne zdravotné riziká, je cenovo dostupný, dokonale vyvážený a nakoniec aj ekologický. Konopa je rastlina, ktorá sa radí k najekologickejšim pestovaným rastlinám vôbec.

 

 

spacer

 

 

 

 






.

 
Čo sú esenciálne mastné kyseliny?

Esenciálne mastné kyseliny sú polynenasýtené Omega-6 a Omega-3 mastné kyseliny (PUFA), ktoré ľudské telo nevytvára a je nútené ich získavať v potrave. Slúžia na produkciu chemických prenášačov (látok podobných hormónom), ktoré sú potrebné pre normálny rast buniek, metabolizmus tukov a cholesterolu, ohybnosť ciev, zrážanlivosť krvi a činnosť mozgu i očí. Kým Omega-6 mastné kyseliny sa vyskytujú v najväčšom rozsahu v rastlinných olejoch, Omega-3 mastné kyseliny sú súčasťou hlavne živočíšnych tiel, predovšetkým morských rýb (napr. tuniak), ktoré sú v našej strave v minimálnom zastúpení.  Výnimkou je práve ľan a konopa, ktorých semienka sú bohaté aj na Omega-3.

 
Je možné prebytok Omega-6 kyselín v našej strave vyvážiť zdrojmi bohatými na Omega-3?

Pre dokonalý metabolizmus esenciálnych mastných kyselín je najlepšia ich konzumácia vo vyváženom pomere v jednom zdroji, čo konopný olej aj vďaka ich extra vysokému obsahu zabezpečí už jednou polievkovou lyžicou denne.

Samozrejme, že dodatočné dodávanie Omega-3 kyselín organizmu (ako napr. formou rybieho oleja alebo konzumáciou rýb) je možné, ale to by znamenalo takmer každodennú konzumáciu morských studeno-vodných rýb alebo pravidelné užívanie výživových doplnkov (rybieho oleja a pod.). Pre porovnanie 100g lososa obsahuje 1.8g Omega-3, 100g tuniaka  0,7g Omega-3, ale už jedna polievková lyžica konopného oleja obsahuje 2,5g Omega-3 mastných kyselín. Okrem iného pravidelnou konzumáciou morských rýb je možná kontaminácia organizmu ťažkými kovmi, ako napr. ortuťou. Omnoho jednoduchšie je zaradiť konopný olej do každodenného jedálnička - na naše pomery je to najprirodzenejšia voľba.

Dobrým zdrojom Omega-3 sa môže zdať aj ľanový olej, ale vzhľadom na veľmi nízku stabilitu nenasýtených mastných kyselín rýchlo degraduje aj pri skladovaní v chlade. Reálna životnosť ľanového oleja aj pri skladovaní do 6°C už od okamihu výroby je veľmi krátka (niektoré zdroje uvádzajú cca. 1 mesiac) a konzumácia znehodnoteného oleja môže privodiť vážne zdravotné problémy. Degradácia sa prejaví na chuti oleja, ktorý je trpký. Ľanový olej sa uvádza ako veľmi zdravý aj vďaka obsahu vzácnych lignanov, ktoré sa však nachádzajú v obale semienka, a do oleja prechádza iba 1-2% ich množstva. Výrobcovia ich radšej do oleja späť nepridávajú, pretože zvyšujú riziko rýchlej oxidácie oleja. Preto ak chceme zaradť ľanový olej do jedálnička, najlepšie iba čerstvo vylisovaný alebo užívať čerstvo namleté ľanové semienko.

 
Je napriek nevyváženému zloženiu esenciálnych mastných kyselín olivový olej zdravý?

Olivový olej (samozrejme extra-panenský za studena lisovaný) sa všobecne považuje za veľmi zdravý a je súčasťou tkzv. stredomorskej diéty. Olivový olej je bohatý najmä na mononenasýtené Omega-9 mastné kyseliny, preto je ich vynikajúcim zdrojom. Polynenasýtené mastné kyseliny tvoria iba 10%, takže nevyvážený pomer 10:1 Omega-6 a Omega-3 nie je až taký závažný. Vďaka tomu, že v stredomorí je konzumovaný spoločne s výdatnými zdrojmi Omega-3 (ako sú ryby a iné morské plody), sa pomer Omega-6 a Omega-3 vyrovnáva a olej sa stáva naozaj veľmi zdravým a prospešným. V našich podmienkach, čiže aj v inom zložení stravy už nedosahuje také blahodárne účinky, ale samozrejme patrí k najhodnotnejším olejom v našej kuchyni hlavne vďaka vysokému obsahu Omega-9 a veľkej stabilite oleja aj pri vyšších teplotách. Určite je omnoho vhodnejší ako napr. slnečnicový olej.

 
konopny olej